Seurasaari

Matka Seurasaareen
01 02
muokattiin kuvia tietokoneella

Olimme yläkoulun kanssa Seurasaaressa. Menimme sinne junalla, bussilla ja pieni matka kävellen. Oli kuuma päivä. Meillä oli opas. Kiersimme Antin talossa ja karjalaisessa talossa. Antin talon ympärys oli linnoituksen näköinen. Karjalainen talo oli iso puinen talo.  Söimme eväät tanssilavan vieressä penkillä. Eväinä oli ruisleipä, banaani, pillimehu ja jugurttijuoma. Otin sinne stevialla makeutetun päärynäpillimehun ja eväspatukan. Evästauon jälkeen oli pieni aika kierrellä itsekseen. Minä kiertelin kaverin kanssa. Kävin kaverin kanssa katsomassa kirkkoveneitä. Sen jälkeen lähdimme kohti koulua.

Menimme bussilla ja junalla Seurasaareen. Seurasaaressa oli opas, joka vei meidät eri paikkoihin ja kertoi niistä paikoista. Ensiksi menimme Antin talolle, siellä oli iso piha se oli vanha, puinen. Se oli ihan kuin pieni linna, koska siinä oli vain yksi portti mistä pääsi sisään ja ulos. Jatkoimme matkaa, matkan varrella tuli mökki, mökistä kerrottiin että siellä asui Jaskan äiti. Menimme seuraavaksi Pertinotsa talolle. Kerrottiin että siellä lapset kävivät koulua. Sen jälkeen menimme syömään eväitä. Syömisen jälkeen minä ja kaveri mentiin kiertelemään. Kiertelemisen jälkeen menimme saarelta pois, koska piti lähteä pois.

Lähdimme Seurasaareen junalla ja bussilla. Siellä tutustuimme vanhoihin taloihin ja niiden asukkaiden tapoihin vähän. Kävimme Aatun talolla ja Pertinotsalla, kävimme myös katsomossa jotain tallia. Sitten menimme syömään eväitä. Hajaannuimme sitä ennen sovittiin milloin pitää mennä sovittuun paikkaan. Sitten lähdimme sovittuun paikkaan. Sitten lähdimme takaisin koululle. Siellä oli hauskaa.

Mentiin bussilla tiistaina Seurasaareen. Syysretken takia että nähdään Suomen historiaa. Käytiin Antintalossa, joka on  vanha talo. Kaikki asuivat samassa huoneessa ja söivat  samasta kiposta. Puusta tehdyt talot. Oli mielestäni ihan ok.

Menimme koko yläkoulun kanssa retkelle Seurasaareen. Ensiksi menimme junalla rautatientorille. Sitten mentiin bussilla Seurasaareen. Bussi matkan jälkeen kävelimme Seurasaaren siltaa pitkin oppaan luo. Opas vei meidät ensiksi Antin taloon joka sijaitsi Länsi-Suomessa ennen vanhaan. Myöhemmin opas vei meidät Pertinotsaan joka sijaitsi Pohjois-Karjalassa. Opastuksen loputtua menimme syömään eväitä. Eväiden jälkeen saimme katsoa muita taloja vähän aikaa. Sitten kun aika oli loppui lähdimme bussilla rautatientorille, sitten junalla takaisin kouluun.

Lähdimme Seurasaareen aamulla kello 9.00. Matkustimme sinne junalla ja bussilla. Kun päädyimme bussin (24) päätepysäkille lähdimme kävelemään kahta siltaa pitkin kohti Seurasaarta. Seurasaaressa saimme tarrat ja opas saapui luoksemme. Ensimmäiseksi lähdimme kohti Antintaloa. Se oli vähän linnoituksen näköinen. Se oli tuotu Länsi-Suomesta. Ensimmäisen talon jälkeen kiertelimme ja kaartelimme kohti taloa jonka nimi oli Pertinotsa. Pertinotsa oli tuotu Karjalasta. Talossa oli sellaisia lankku tasanteita jotka olivat todella matalalla. Talo oli iso ja puinen ja kaksikerroksinen. Sitten lähdimme evästämään penkeille. Syömisen jälkeen lähdimme valumaan kohti bussia.

Menimme koulun kanssa Seurasaareen junalla ja bussilla. Meillä oli siellä opas joka kertoi meille vanhasta ajasta. Kun olimme nähneet viimeisen talon menimme sen jälkeen syömään eväitä. Tämän jälkeen sai kierrellä vapaasti. Minä kiertelin aikuisen kanssa. Kun en jaksanut enää kierrellä menin sen jälkeen kahden meidän luokkalaisen kanssa seurustelemaan. Seurasaaressa oli tosi kivaa ja olin sen retken jälkeen ihan puhki. Oli tosi kiva retki. Oli tosi kivaa päästä Seurasaareen pitkästä aikaa ja siellä oli tosi kivoja paikkoja joita olen vanhasta ajasta nähnyt. Voitaisiin mennä vähän enemmän aikaa katsoa vanhoja taloja. Voitaisiin tehdä  enemmän retkiä Seurasaareen.